Lapkričio mėnesį viena diena tampa pasauliniu sandorių, nuolaidų ir atostogų sezono pradžios ženklu – Juodasis penktadienis. Iš pradžių buvęs Amerikos mažmeninės prekybos tradicija, juodasis penktadienis peržengė sienas ir tapo pasauliniu reiškiniu, kuris neapsiriboja tik prekybos centrais, bet daro įtaką ir tokioms pramonės šakoms kaip kelionės ir turizmas.
Kas yra juodasis penktadienis?
Juodasis penktadienis – tai penktadienis po Padėkos dienos Jungtinėse Amerikos Valstijose, kai neoficialiai prasideda šventinis apsipirkimo sezonas. Tai didžiulės nuolaidos, ankstyvas parduotuvių atidarymas ir kartais chaotiška minia, besiveržianti į prekybos centrus. Tiek fiziniai, tiek internetiniai mažmenininkai kovoja dėl vartotojų dėmesio, teikdami ypatingus pasiūlymus, kurie dažnai tęsiasi visą savaitgalį ir baigiasi kibernetiniu pirmadieniu.
Juodojo penktadienio istorija
Juodojo penktadienio terminas turi šiek tiek keblią praeitį. XX a. šeštajame dešimtmetyje Filadelfijos policija šią frazę vartojo apibūdinti neramią dieną po Padėkos dienos, kai priemiesčių pirkėjai ir turistai užplūdo miestą prieš kasmetines „Army“ ir „Navy“ komandų futbolo rungtynes. Vėliau mažmenininkai šį terminą pakeitė ir pritaikė sau, susiedami jį su pelningumu: „Juoda“ reiškia apskaitos praktiką, kai pelnas buvo fiksuojamas juodu rašalu, o nuostoliai – raudonu.
Laikui bėgant „juodojo penktadienio“ išpardavimų tradicija paplito ir kitose šalyse, pavyzdžiui: Kanadoje, Jungtinėje Karalystėje, ir net šalyse, kuriose nėra Padėkos dienos šventės, taip įtvirtindama Juodąjį penktadienį kaip pasaulinį reiškinį.
Juodasis penktadienis skaitmeniniame amžiuje
Plintant elektroninei prekybai, juodasis penktadienis pasikeitė. Dabar interneto platformos atlieka tokį pat svarbų vaidmenį kaip ir įprastos parduotuvės. Tokie renginiai kaip Vienišių diena Kinijoje ir Kibernetinė savaitė rodo, kaip nuolaidų apetitas pakeitė vartotojų įpročius visame pasaulyje. Išpardavimai neapsiriboja tik viena diena: daugelis išpardavimų prasideda prieš kelias savaites ir tęsiasi iki gruodžio mėnesio.
Juodojo penktadienio poveikis turizmui
Nors juodasis penktadienis prasidėjo kaip apsipirkimo renginys, jo poveikis kelionių ir turizmo rinkai neabejotinas:
1. Apsipirkimo turizmas
Tokie miestai kaip Niujorkas, Londonas ir Dubajus per Juodąjį penktadienį pritraukia tūkstančius tarptautinių lankytojų. Turistai plūsta į žymias apsipirkimo vietas, tokias kaip Penktoji aveniu Niujorke ar Oksfordo gatvė Londone, viliojami prabangių prekių ženklų, siūlančių dideles nuolaidas. Apsipirkimo turizmas labai prisideda prie vietos ekonomikos, nes keliautojai dažnai mažmeninės prekybos terapiją derina su ekskursijomis ir kitomis pramogomis.
2. Nuolaidos kelionėms
Juodasis penktadienis tapo itin svarbiu laikotarpiu kelionių rinkai. Aviakompanijos, viešbučiai ir kelionių agentūros siūlo dideles nuolaidas skrydžiams, apgyvendinimui ir atostogų paketams. Taupūs keliautojai šią dieną planuoja atostogas ir renkasi įvairias keliones: pažintines, poilsines ir pan.
3. Didesnis mobilumas
Juodojo penktadienio reiškinys skatina keliauti šalies viduje ir į užsienį. Pirkėjai lankosi kaimyninių valstybių išparduotuvių centruose ir kerta sienas, kad gautų geresnius pasiūlymus, tuo pačiu skatindami tokius papildomus sektorius kaip transportas bei maitinimo ir apgyvendinimo paslaugos.
4. Patirtinio turizmo augimas
Perėjimas nuo materializmo prie patirčių paskatino daugelį vartotojų rinktis juodojo penktadienio pasiūlymus veiklai, o ne fizinėms prekėms. Vis labiau populiarėja nuolaidos pramogų parkams, ekskursijoms, nuotykių patirtims ir tai rodo besikeičiančius šiuolaikinių vartotojų prioritetus.
Iššūkiai ir kritika
Juodojo penktadienio šėlsmas turi ir trūkumų. Aplinkosauginis susirūpinimas dėl perteklinės gamybos ir atliekų paskatino raginimus vartoti tvariau. Be to, pernelyg didelis dėmesys vartotojiškumui kartais užgožia šventinę dėkingumo ir bendrumo dvasią.
Pasaulinė juodojo penktadienio įtaka
Juodojo penktadienio poveikis turizmui yra platesnio masto globalizacijos dalis. Tai, kas prasidėjo kaip išskirtinai amerikietiška tradicija, tapo pasauliniu ekonominiu įvykiu. Keliautojams tai galimybė nebrangiai aplankyti naujas vietas, o turistinėms vietovėms – galimybė pritraukti lankytojų ne sezono metu.
Juodasis penktadienis iš paprasto apsipirkinėjimo virto daugialypiu reiškiniu, apimančiu daugelį pramonės šakų, įskaitant kelionių ir turizmo sektorių. Nesvarbu, ar medžiojate dizainerio rankinę su nuolaida, ar užsisakote svajonių atostogas, juodasis penktadienis suteikia begalę galimybių sutaupyti. Didėjant šio renginio mastui ir reikšmei, jo vaidmuo formuojant pasaulinę vartotojų ir keliautojų elgseną išlieka didžiulis.
Taigi šį lapkritį kviečiame pasinaudoti puikiais kelionių pasiūlymais!
Bendraukime. Klausk ir dalinkis savo patirtim.