Atšilus orams, dažnas keliautojas renkasi dviratį. Tai viena sveikiausių ir patogiausių transporto priemonių, padedančių keliautojui geriau pažinti vietoves, mobiliai pasiekti atokiausius kampelius, pamirštant parkavimo rūpesčius. Be to, tai gera proga pabūti gamtoje ir patirti galybę teigiamų emocijų.
MARŠRUTAI
Kaip toli ketinate vykti? Pripažinkime, kad dauguma interneto dienoraščių ar svetainių mirga pasakojimais apie keliones dviračiais aplink pasaulį, tačiau tiesa ta, jog ne visi tokiai kelionei gali pasiimti trejų metų atostogas. Kodėl gi neapsvarsčius galimybės išvažiuoti savaitei, dviems, o gal ir mėnesiui? Pasirinkite tokį atstumą ir kelionės trukmę, kuriuos tikrai galite įveikti – tolimos šalys ir didžiosios odisėjos reikalauja patirties. Jei sumanytumėte dviračiu pakeliauti po pasaulį, rekomenduojame pasidomėti jau išbandytais ir puikiai įvertintais geriausiais pasaulio dviračių maršrutais.
Dviračių žygiai vis labiau populiarėja, todėl jau yra ganėtinai daug dviračių maršrutų, žemėlapių, skirtų būtent šiai transporto priemonei. Galbūt jums nė nereikia planuoti norimo maršruto nuo pat pagrindų, nes kas nors tokį jau yra sudaręs šiai vietovei dar prieš jus. Kaip bebūtų, įsitikinkite, jog ten, kur ketinate keliauti, iš tiesų egzistuoja realūs keliai, kad netektų bristi per pelkes virš galvos iškėlus savo transporto priemonę. Nepamirškite atsižvelgti ir į metų laiką bei vyraujančias oro sąlygas.
Plačiau susipažinti su maršrutų tipais, eismo taisyklėmis jums padės tourism.lt knyga.
Atsižvelkite į savo fizinę formą
Norint nuvažiuoti 70 km per dieną ne tik tiesiais, bet ir kalnuotais keliais, turėtumėte pasigirti gera sveikata. Jei tai yra viena pirmųjų jūsų ilgesnių kelionių dviračiu, praverstų bent šiek tiek pasitreniruoti dar prieš rengiantis į kelionę, taip būsite ištvermingesni. Nenuteikinėkite savęs, kad negalite įveikti pasirinkto atstumo, nesvarbu, koks jūsų amžius – atraskite savo tempą.
Vidutinio pajėgumo dviratininkas važiuoja 10–12 km/val. greičiu, iki 5–7 valandų per dieną. Labiau patyrę, fiziškai stipresni dviratininkai važiuoja 15–25 km/val. greičiu. Kai grupėje yra vaikų, jų fizinė ištvermė lemia visos grupės nuvažiuojamą atstumą. Vienai dienai siūloma pasirinkti nuo 25 iki 50 km atstumą, atsižvelgiant į norimas aplankyti vietas, oro sąlygas, nenumatytas aplinkybes. Važiavimo tempą ir atstumą derinkite pagal savo savijautą.
KOKĮ SVORĮ GALITE GABENTI?
Gerai apmąstykite savo maršrutą, ar jums reikalingos nakvynės kempinguose, ar apsistosite nakvynės namuose, galbūt keliausite po retai apgyvendintas teritorijas, tad reikės įsidėti daugiau maisto atsargų. Visa tai lemia vežamo bagažo svorį. Įsitikinkite, kad jūsų dviratis gali atlaikyti susidariusią apkrovą. Jei turite laiko iki kelionės, išvažiuokite į bandomuosius važiavimus su įvairiais svoriais – taip lengviau įvertinsite ir dviračio, ir savo galimybes.
BŪTINIAUSI DAIKTAI
Ruošiantis keliauti dviračiu, svarbu apsirūpinti būtiniausiais daiktais, kurių galėtų prireikti bet kuriuo paros metu. Bagažas turi būti kiek įmanoma lengvesnis. Rekomenduojamas ant dviračio vežamo bagažo svoris – 20-25 kg. Apgalvodami savo avalynę ir drabužius atsižvelkite į metų laiką, žygio trukmę. Nepamirškite, jog žygio metu gali tekti taisyti sugedusį dviratį. Būtiniausi daiktai dviračių žygyje yra šie:
- Žemėlapis
- Rašymo priemonės
- Dviračio spyna
- Palapinė
- Kilimėlis
- Miegmaišis
- Lietpaltis
- Drabužiai
- Sportiniai bateliai
- Dokumentai
- Prožektorius
- Žiebtuvėlis
- Peilis
- Vaistinėlė
- Dviračio remontui skirti įrankiai. Ilgesnei kelionei būtinai pasiimkite įrankių komplektą, priemones skylėms kamerose klijuoti, grandinės tepalo, skudurų, pompą, atsarginę kamerą, varžtų, veržlių, vielos, virvučių. Kartais kelionėje atsilaisvina arba pasimeta įvairūs tvirtinamieji varžtai ir veržlės. Smulkius gedimus pašalinsite patys, o esant rimtesniam gedimui, pagalbos ieškokite kelyje arba bandykite rasti dviračių meistrą.
- Atsarginės baterijos
- Akiniai nuo saulės
- Talpa vandeniui
- Tualetiniai reikmenys
- Virtuvinis rinkinys
- Indai
DVIRAČIO GABENIMAS VIEŠUOJU TRANSPORTU LIETUVOJE
Vilnius. Sostinėje patvirtintos „Keleivių ir bagažo vežimo autobusais ir troleibusais taisyklės Vilniaus mieste“ aiškiai apibrėžia: dviračių vežtis miesto viešuoju transportu negalima, išskyrus atvejus, jei autobuse ar troleibuse yra tam specialiai įrengta vieta.
Kaunas. Nuo 2012 m. gegužės prie keturių miesto autobusų pritvirtinti specialūs laikikliai dviračiams vežti. Jie važinėja tam tikrais specialiais tvarkaraščiuose pažymėtais maršrutais. Už dviračio vežimą mokama kaip ir už bet kurio kito papildomo bagažo vežimą miesto transportu. Stebint, ar tokia paslauga bus populiari tarp kauniečių, į miesto gatves gali būti išleista ir daugiau autobusų su specialiais laikikliais.
Druskininkai. Kadangi įvežti dviratį į autobuso saloną nepatogu nei dviratininkui, nei kitiems keleiviams, Druskininkuose nuspręsta juos gabenti transporto priemonės išorėje. Ant autobusų sumontuoti specialūs laikikliai, prie kurių nesudėtinga pritvirtinti dviratį – pats keleivis tai gali padaryti vos per keliolika sekundžių.
Tarpmiestiniai autobusai. Analogiški laikikliai vasaros sezonui įrenginėjami ir tvirtinami ir prie tarpmiestiniais maršrutais važinėjančių bendrovės „Kautra” autobusų. Maršrutai, kuriais galima pavėžėti ir savo dviratį, internetiniuose tvarkaraščiuose žymimi dviračio ženklu.
Dviračius keleiviai gali vežtis ir kitų keleivinio transporto įmonių autobusais, tačiau prieš tai jie turi būti specialiai supakuoti: reikėtų nuimti ratus ir juos pritvirtinti prie rėmo, kad dviratis neužimtų tiek daug vietos bei neapgadintų kitų keleivių bagažo autobuso bagažinėje.
Keltai į Smiltynę. Iš Klaipėdos į Smiltynę kursuojančių keltų mokestis yra vienodas tiek dviratininkams, tiek pėstiesiems. Persikėlimas kainuoja 2,90 Lt.
DVIRAČIO GABENIMAS EUROPOJE
KELIAVIMAS LĖKTUVU
Pirkdami lėktuvų bilietus būtinai įvertinkite, kiek kainuoja dviračio gabenimas. Kaip ir perkant pigių skrydžių bilietus, mokėti už dviratės priemonės gabenimą yra gerokai pigiau prieš skrydį.
AirBaltic. Vienas keleivis gali vežtis vieną dviratį, jei iš padangų išleidžiamas oras, nuimami dviračio pedalai ir pasukamas vairas. Į kiekvieną skrydį transportavimui priimamas ribotas dviračių kiekis. Apie planuojamą vežtis dviratį reikia informuoti iš anksto. Verslo klasės keleiviai dviratį gali vežtis nemokamai. Ekonominės klasės keleiviams taikomas 30 EUR (jeigu už bagažą ir bilietą mokama kartu) arba 40 EUR/140 Lt (jei už bagažą mokama atskirai) mokestis skrydžiui į vieną pusę. Maksimalus leistinas svoris – 32 kg.
Ryanair. Dviračiai laikomi sporto įranga. Internetu užsakant bagažo gabenimą, šios transporto priemonės gabenimas kainuos 190 Lt, užsakant oro uoste – 228 Lt. Dviračių svoris ribojamas iki 30 kg ir turi būti tinkamai supakuotas: nuimkite pedalus, ištiesinkite vairą ir išleiskite orą iš padangų. Dviračio dėklui išmatavimų nėra, svarbiausia, jog dviratis neviršytų leistino svorio. Aviakompanija „Ryanair” neatsako už padarytą žalą, atsiradusius defektus gabenant bagažą. Jie neprisiima atsakomybės už blogai supakuotą, netinkamos kokybės, gendančio turinio, sugadintą bagažą.
WizzAir. Apie dviračio gabenimą privalote pranešti iš anksto. Dviračiai skraidinami tik supakuoti nailono maišuose, išėmus ratus ir pedalus bei pasukus vairą lygiagrečiai dviračiui. Jie gali būti skraidinami ir supakuoti kartono dėžėse, prieš tai išleidus orą iš padangų. Dviračio gabenimui taikomas sporto įrangos mokestis. Užsakant internetu už vieną bagažo vieneto gabenimą skrydžiui į vieną pusę mokėsite 105 Lt, oro uoste – 160 Lt.
KELIAVIMAS AUTOBUSU, TRAMVAJUMI
Vežtis viešuoju transportu dviratį leidžiama daugelyje didžiųjų Europos miestų. Tačiau dažniausiai šis leidimas galioja ne visiems maršrutams – tik tiems, kurie vyksta į užmiestį, parkus ar kitas žmonių poilsio vietas. Neseniai toks leidimas priimtas ir Rygoje.
Net ir tuose miestuose, kur dviratį galima vežtis autobusu, troleibusu, tramvajumi ar traukiniu, dviratininkai įspėjami: jei transporto priemonėje prisirenka daugiau keleivių, įvažiuoja neįgalusis vežimėlyje ar mama su vaiku, jie privalo išlipti ir užleisti jiems vietą. Svarbiausia, kad dviratininkai nekliudytų keleiviams, kuriems ir skirtas viešasis transportas.
Simple Express ir Lux Express. Dviratį autobuso bagažinėje galima vežti, jei autobuso bagažinėje yra laisvos vietos. Ar įmanoma dviratį patalpinti į bagažinę, sprendžia autobuso vairuotojas priklausomai nuo situacijos prieš autobusui išvykstant į reisą. Prieš patalpinant dviratį į bagažinę būtina nuimti dviračio priekinį ratą. Priekinis dviračio ratas ir dviratis turi būti supakuoti atskirai. Jei keleivio dviratis į bagažinę netelpa, autobuso vairuotojas ant bilieto daro atitinkamą laisvos formos atžymą. Grąžinant bilietus galioja Lux Express bilietų pardavimo taisyklių 4 punktas, išskyrus autobuso vairuotojo atitinkamai pažymėtus bilietus, kuriuos galima pakeisti tuojau po autobuso išvykimo į reisą.
Ecolines. Dviračiai (sulankstyti, bei supakuoti) priimami pervežimui tik vykstant maršrutu Ryga-Talinas. Paslaugos kaina 20 EUR.
TOKS. Dviračių gabenimo taisyklės priklauso nuo maršruto. Autobuse, pvz., maršrutu Vilnius – Varšuva, vienu metu galima vežti ne daugiau kaip keturis dviračius. Nuo dviračių turi būti nuimti priekiniai ratai ir supakuoti kartu su dviračiais.
KELIAVIMAS TRAUKINIU, KELTU
Europos geležinkeliai. Beveik visose InterRail tinklui priklausančiose šalyse galite gabenti savo dviratį už papildomą kainą. Priemokos dydis kiekvienoje šalyje yra skirtingas, jį reikėtų tikrinti stoties kasose.
Lietuvoje traukiniais galima vežti dviračius. Išardytus ir supakuotus dviračius, jeigu jų svoris ir matmenys neviršija rankinio bagažo normos (50 kg, 200 cm), veža nemokamai. Neišardytų dviračių kainos dviratininkų pamėgtuose maršrutuose Vilnius – Marcinkonys – 6 Lt, Vilnius – Ignalina – 7 Lt. Dar pigiau dviratininkai gali aplankyti Neries regioninį parką: maršrutuose Vilnius – Lazdėnai arba atgal bei Kaunas – Lazdėnai arba atgal dviračio gabenimo kaina – tik 1 Lt. Daugiau informacijos „Lietuvos geležinkelių“ interneto svetainėje >
Keliaujant keltu, dviračio bilietas taip pat kainuoja papildomai. Dviratis gali būti saugomas bagažo skyriuje. Priemokos dydis priklauso nuo keliaujamo atstumo ir maršruto.
KUR APSISTOTI?
Kelionės metu galima apsistoti kempinguose, kaimo turizmo sodybose, svečių, jaunimo nakvynės namuose, viešbučiuose. Daugumoje kurortų ir dviratininkams palankiose šalyse (Vokietija, Skandinavija) viešbučiai ir hosteliai teikia dviračių nuomos paslaugą, todėl mielai priims jūsų dviratę priemonę.
Lietuvoje palapines galima statyti valstybinėje žemėje, išskyrus Kuršių Neriją, arba specialiai tam skirtose vietose, kempinguose. Be leidimo apsistoti nakvynei privačioje valdoje draudžiama. Svečių namų ir viešbučių tinklas ypač tankus pajūrio kurortuose, tačiau liepą ir rugpjūtį vietas patartina rezervuoti iš anksto prieš kelionę.
Nepamirškite, kad dviratininkams taip pat galioja kelių eismo taisyklės. Nesilaikantis kelių eismo taisyklių dviratininkas rizikuoja ne tik gauti baudą – jis kelia pavojų savo bei kitų eismo dalyvių sveikatai.
Be to, rekomenduotina apsidrausti kelionių draudimu – nuo medicininių išlaidų, nelaimingų atsitikimų ar civilinės atsakomybės. Taip nelaimės atvejų apsisaugosite nuo nenumatytų ir galimai labai didelių išlaidų.
Saugaus kelio!
merida says
Turiu savo mylima ir labai branginama dvirati. Noriu su juo keliauti, taciau bijau, kad transportuojant lektuvu nebutu pazeistas ir netektu keisti atostogu planu. Ar be reikalo nuogastauju?
Dovile says
Sveiki,
Deja negaliu užtikrinti, kad Jūsų dviratis neįgaus pažeidimų.
Jorisjo says
Tikrai keliaujant dviračiu, turistaujant tarp būtiniausių daiktų sąrašo privalo būti ir palapinės :)
Justė says
Kalbant apie dviračių eismą, ar pėstieji visada žiūrite, kur vaikštote? :) nes kaip matome – ne visi ;) https://www.youtube.com/watch?v=AvjwA9d0FFA Būkime mandagūs vieni kitiems!
Jokubas says
Pabandykit cia! jokubokelia. lt
JJ says
Sveiki, norėjau pasiklausti dėl dviračių nuomų. Ar Olandijoje įmanoma, kaip ir Austrijoje, Vokietijoje, išsinuomoti dviratį vieno miesto traukinių stotyje, o palikti kitame mieste? Kokios tam sąlygos taikomos?
Kitas klausimas dėl įrankių transportavimo lėktuvu (wizz air) – gabenant raktus ir tepalus tektų jau kaip sportinę įrangą?
Daiva says
Dviraciu nuomos salygos priklauso nuo pasirinkto dviraciu nuomos punkto salygu.
Dviraciu irankius ir priedus gabenti kaip sportine iranga negalite. Sportinei irangai jusu atveju butu priskiriamas tik dviratis. Visus kitus priedus teks deti i registruota bagaza.
raimondas says
Sveiki, dar karta.jei mano dviratis sveria 14 kg, ar galima i ta pati paketa ideti ir kitos turistines irangos( palapine, miegmaisis , atsargines remonto dalys ir tt)nevirsijant 30 kg ribos, ar turi buti tik dviratis ir nieko daugiau.
Daiva says
Raimondai, turi būti tik dviratis.
Jonas says
Mane domina kelionė traukiniu iki Turkijos miesto Alanya. Ar tokia įmanoma ir kiek kainuotų bei kiek dienų reiktų važiuoti? Klausiu Jūsų todėl, kad Lietuvos geležinkeliai nesugeba savo svetainėje sudaryti sąlygų tokiam klausimui. O Jūs net apie dviračius aiškinate. Tiesiog puiku su tokiais bendrauti.
Pagarbiai Jonas
Daiva says
Ačiū už gerą žodį ir įdomų klausimą.
Pateikiu Jums Wawsaw – Istanbul maršruto pavyzdį:
Warszawa Zachodnia – Breclav – Beograd – Sofia – Istanbul
Įdomesnius maršrutus galima patogiai susidėlioti:
http://www.raileurope.com arba http://www.db.de svetainių pagalba.
Turkijoje: http://www.tcdd.gov.tr/tcdding/avrupa_ing.html
Dėl detalesnės informacijos ir esant norui įsigyti traukinio bilietus dar Lietuvoje, rašykite el. p. audrone2@zigzag.lt