Galbūt ne taip įprasta, tačiau traukinių stotys taip pat gali būti pasigėrėjimo objektas, tad keliaudami turėkite po ranka fotoaparatą, kad galėtumėte įamžinti ne tik nuostabius peizažus, bet ir traukinių stotis.
Pakelkite galvą aukštyn ir pamatysite nuostabius bokštelių įrėmintus kupolus virš didingos salės, puoštos marmuru, stiklu ir auksu. Ne, jūs nesate kurioje nors Europos katedroje. Jūs atvykote į Belgijos Antverpeno centrinę stotį.
Nesvarbu, neobarokinės ar šiuolaikinės, gražiausios pasaulio traukinių stotys pastatytos siekiant padaryti kuo didesnį įspūdį. Dauguma jų buvo statytos dar XIX a., kai kelionės traukiniais buvo intriguojanti ir įspūdinga naujovė. Nuo senų laikų likusios traukinių stotys ir šiandien stebina ir traukia net ir nesiruošiančius keliauti traukiniais.
Nieko stebėtino, kad šios stotys ištvėrė tiek karus, tiek urbanistinę plėtrą. Traukinių stotys niekuomet nebuvo vien traukinių, kaip susisiekimo priemonių, buveinė. Ilgainiui jos tapo ištisų imperijų simboliais, kurių pagalba buvo susisiekiama su tolimiausiais pasaulio kraštais – Indija ar Mozambiku.
Tam tikru metu traukinių maršrutai plėtėsi itin sparčiai ir sujungė pagrindinius miestus, pavyzdžiui, prabangusis Orient-Express – Paryžiaus ir Stambulo Art Nouveau Sirkeci stotis.
Pastaraisiais metais dėl greitųjų traukinių tinklo plėtros skiriamas nemažas dėmesys ir geležinkelio stočių restauravimui ir atnaujinimui.
Melburne nuodugnus kapitalinis remontas Southern Cross Station pavertė pažangiausiu objektu, kurio banguotas stiklinis stogas atlieka ir praktinę užduotį – padeda vėdinti traukinių platformas nuo išmetamųjų dujų.
Laikui bėgant, ypač Amerikoje, populiarėjant keliavimui automobiliais bei lėktuvais, traukinių stotys patyrė nuosmukį. Detroito Michigan centrinė stotis buvo apleista 1988 m., nors išdaužyti langai ir pripiešti graffiti suteikė savotiško žavesio. Ko gero liūdniausiai pagarsėjo Niujorko Penn stotis, kuri buvo nugriauta 1960 m. vien tam, kad vietoj senosios iškiltų dabartinė niūri metro stotis.
Į traukinių stotis atvykti keliomis valandomi anksčiau dėl bagažo atidavimo ar registracijos kaip oro uostuose nereikia. Tačiau rekomenduojame čia atvykti anksčiau vien tam, kad spėtumėte pasigrožėti šių stočių didingu interjeru ir eksterjeru.
Antverpeno centrinė stotis (Antwerp Central Station), Belgija
Kai 1905 m. buvo baigtas statyti šis didingas neobarokinis pastatas, jis susilaukė nemažai kritikos dėl ekstravagancijos, nes pastatui dekoruoti panaudota daugiau nei 20 marmuro ir akmens rūšių. Visgi atsispirti šio pastato įspūdingumui, eklektiškam stiliui ir didybei sunku. Stoties pagrindinė salė jums gali pasirodyti matyta iš 2009 m. čia filmuoto „Do Re Mi“ vaizdelio su 200 žmonių filmui „Muzikos garsai“.
Rekomenduojame. Po daugybės atnaujinimų stotyje yra trys bėgių lygiai, o geriausias metalo ir stiklo konstrukcijų vaizdas atsiveria nuo autentiškos viršutinės platformos.
Londono St. Pancras International stotis, Anglija
Šis raudonų plytų egotikinių fasadas sužavėjo visus nuo pat stoties atidarymo 1868 m. Po tiek metų dabar visų žvilgsniai vėl nukreipti į šią stotį. Po XX a. nuosmukio, 2009 m. St. Pancras stotyje buvo atlikta 800 mln. Svarų vertės renovacija. Darbininkai nuvalė 300 000 svarų purvo nuo egotikinių raudonų plytų ir atrestauravo 8000 stiklinio stogo elementų.
Rekomenduojame. Užsisakykite Chamber Suite naujai atrestauruotame St. Pancras Renaissance London Hotel viešbutyje, iš kurio atsiveria nuostabus stoties stiklinio angaro vaizdas.
Maputo CFM traukinių stotis (CFM Railway Station), Mozambikas
Šviesios mėtų spalvos eksterjeras, didelis kupolas ir kaltinės geležies grotelės suteikia sostinės Maputo traukinių stočiai ypatingo žavesio. Gustave Eiffel XX a. pradžioje suprojektuotą stotį puošia keletas istorinių garvežių. Modernūs šiuolaikiniai traukiniai kursuoja pro šią stotį kasdien.
Rekomenduojame. Savaitgaliais verta užsukti pasiklausyti geriausios gyvos muzikos Ka Mfumo Jazz Cafe, esančios CFM stotyje.
Stambulo Sirkeci stotis (Sirkeci Station), Turkija
Pastatyta 1890 m., kaip Orient-Express kelionės iš Paryžiaus galutinė stotelė, šis Osmanų Art Nouveau stiliaus pastatas ypatingai patrauklus. Platų įėjimą juosiančios raudonų plytų juostos ir vitražiniai langai vidų pripildo spalvomis ir šviesa. Nors šis įėjimas nebenaudojamas, žmonės vis dar stabteli pasigrožėti interjeru ar kartkartėmis vykstančiais pasirodymais pagrindinėje salėje.
Rekomenduojame. Venecijos Simplon-Orient-Express kartą per metus pakartoja istorinį traukinio maršrutą restauruotu 1930 m. vagonu. Bilietus užsisakyti niekad nebus per anksti, nes vietos parduodamos ir keliems metams į priekį.
Melburno Southern Cross stotis (Southern Cross Station), Australija
Anksčiau vadinta Spencer Street stotimi, 2005 m., kaip modernizavimo projekto dalis, stotis gavo naują pavadinimą. Banguojantis stogas, kuris tęsiasi per visą miesto kvartalą, lyginamas su gigantiška oro pripildyta antklode, plazdenančia virš Y formos kolonų miško. Tokia stogo forma atlieka ir kitą funkciją – per specialias angas padeda patalpoms greičiau ir geriau išsivėdinti. Taip sukuriamas „kvėpuojančio stogo“ įvaizdis.
Rekomenduojame. Būtinai nueikite iki vakarinės stoties dalies pasigrožėti spalvingomis „Transporto istorijos“ freskomis. Įmontuotos 1978 m., 27 plokščių freskos buvo pašalintos ir iš naujo sudėtos renovuojant.
Kanazavos stotis (Kanazawa Station), Japonija
Daugybė gyventojų buvo nusivylę moderniu stoties įėjimu, kai ji buvo atidaryta 2005 m. Mediniai būgnų formos Tsuzumi vartai ir stiklinis skėčio formos Motenashi kupolas atrodė prieštaringai, nes nesutapo su tradicine šio senovinio miesto-tvirtovės, vieno labiausiai vertinamų išlikusių miestų po II Pasaulinio karo bombardavimų, architektūra. Tačiau stotis buvo labai populiari tarp turistų ir fotografų, dauguma skeptikų prie to priprato ir netgi patys panoro iš arti apžiūrėti šį modernų meno objektą.
Rekomenduojame. Pasigrožėję futuristiniu įėjimo dizainu, stabtelėkite prie ypač modernaus fontano, veikiančio kaip skaitmeninis laikrodis.
Madrido Atocha stotis (Atocha Station), Ispanija
1992 m., atidarius naują terminalą, vietiniams gyventojams kilo minčių jį dekoruoti augalais ir paversti kone tropinių palmių sodu, siekiančiu metalines ir stiklines lubų konstrukcijas. Naujoji stoties dalis pasiekiama einant pro senąjį terminalą, kur keleiviai gali įsigyti bilietus ir laukti savo traukinio.
Rekomenduojame. Atiduokite pagarbą prie memorialo, skirto aukoms, žuvusioms per 2004 m. kovo 11 d. bombardavimą. 36 pėdų aukščio stiklinis cilindras prie įėjimo į stotį yra išraižytas daugybe paguodos žodžių.
Los Andželo Union stotis (Union Station), JAV
Tėvo ir sūnaus duetas, John ir Donald Parkinsons, projektuodamas šią stotį apjungė Ispanijos kolonijinį palikimą su tuomet šiuolaikiniu Art Deco stiliumi. Aukštos baltos varpinės eksterjeras primena Kalifornijos misionierius, o pagrindinė laukimo salė turtingai papuošta medinėmis tapytomis lubomis ir spalvingomis marmuro instaliacijomis grindyse.
Rekomenduojame. Saulėtą dieną galima maloniai atsipūsti rožėmis apsodintame sode, šalia nuostabių spalvotų mozaikos fontanų.
Mumbajaus Chhatrapati Shivaji Terminus stotis (Chhatrapati Shivaji Terminus), Indija
Britų architektas F. W. Stevens bendradarbiavo su vietiniais amatininkais, kad gražiais sulietų indiškas architektūos tradicijas su atgimusiu Viktorijos laikų gotikiniu stiliumi. Pradžioje pavadinta Karalienės Viktorijos vardu, Indijos imperatorė, ši stotis tapo vienu svarbiausių Bombėjaus simboliu (jau neminint 3 mln. priemiesčių gyventojų, kurie šia stotimi naudojasi kasdien). Bokšteliai ir originalūs ornamentai yra panašūs į architektūrinius elementus, aptinkamus Moghul ir Hindu rūmuose visame subkontinente.
Rekomenduojame. Atkreipkite dėmesį į simbolines detales, tokias kaip figūrėles ant kolonų, esančias prie įėjimo vartų ir reprezentuojančias Britaniją (liūtas) ir Indiją (tigrą).
Porto São Bento stotis (São Bento Station), Portugalija
Stoties eksterjeras stulbinamai gražus, dėl mansardinio stogo ir akmeninio fasado primenantis XIX a. paryžietišką architektūrą. Tikėtina, kad patekę į pagrindinę salę bent trumpam neteksite žado. Sienos padengtos glazūruotomis keraminėmis plytelėmis, kurias įrengti autoriui Jorge Colaço prireikė net 11 metų.
Rekomenduojame. Atkreipkite dėmesį į baltai mėlynas keramines plyteles, kuriose vaizduojama transporto istorija, istorinių mūšių scenos bei Karaliaus Joao I ir Lankasterio Karalienės Philippos atvaizdai.
Vašingtono Union stotis (Union Station), JAV
Ši didinga traukinių stotis pastatyta XX a. pr. Beaux-Arts stiliumi, sekant Konstantino Arkos ir Caracalla bei Diokletiano pirčių Romoje pavyzdžiu. Stotis dekoruota baltu granitu ir raudonmedžio dirbiniais. 1980 m. buvo atliekama kapitalinė restauracija, kurios metu pagrindinės salės kesoninėms gipso luboms buvo sunaudota daugiau kaip 70 svarų aukso lakštų.
Rekomenduojame. Union Station buvo rengiami keli prezidentų inauguracijos pokyliai. Užsukite papietauti į dviejų aukštų Centre Cafe, iš kurios atsiveria puikus pagrindinės salės vaizdas.
Paryžiaus Gare du Nord stotis, Prancūzija
Centriniame rajone įsikūrusi stotis yra viena judriausių ir vaizdingiausių stočių Europoje. Fasadas papuoštas 23 skulptūromis, reprezentuojančiomis Amsterdamą, Vieną ir kitas kryptis. Stoties interjeras ne ką prastesnis, ypač kai žemiau esančias platformas apšviečia saulės spinduliai.
Rekomenduojame. Gare du Nord atsiskleidžia visu gražumu atvykstantiems iš Charles de Gaulle oro uosto arba iš Londono su Eurostar. Jei patiems aplankyti šios stoties neteks, apžiūrėti šią neoklasikinę stotį galite filmuose „Amelie“ arba „The Bourne Identity“.
Kuala Lumpuro traukinių stotis (Kuala Lumpur Railway Station), Malaizija
1900 m. pradžioje architektas A. B. Hubback pastatė šią stotį maurų stiliumi. Priemiestiniai traukiniai pro šią didingą baltą stotį vyksta reguliariai ir šiandien, nors nuo tada, kai 2001 m. tarptautiniai traukiniai pradėjo vykti į naujesnę KL Central Station, minėtoji stotis vadinama „senąja“.
Rekomenduojame. Priemiestiniai traukiniai šią stotį naudoja dažniau nei čia lankosi turistai, tačiau pasigėrėti minaretų stiliaus bokštais ir panašaus dizaino geležinkelių administracijos pastatu kitoje gatvės pusėje vis tiek verta.
Niujorko Grand Central Terminal, JAV
Šis Beaux-Arts stiliaus terminalas, statytas XX a. pr., yra pilnas akinančių architektūrinių detalių. 42-osios gatvės fasado įspūdingas Tiffany laikrodis, didžiosios salės informacinis stendas su laikrodžiu ir aukso bei žydros spalvos ištapytos kupolo formos lubos su astronominiais ženklais ir spygliuotomis žvaigždėmis – visa tai patvirtina pasaulinio garso žinomumą.
Rekomenduojame. Galima prisėsti ir svajingai gurkšnoti kokteilį viename iš II-ame aukšte esančių barų arba pasivaikščioti po stotį išsinuomojus audio gidą, kuris padės atkreipti dėmesį į mažiau pastebimas detales.
Be to, stotyje veikia muziejus, kurį, kaip ir daugelį objektų Niujorke, galite aplankyti nemokamai.