X

Didžioji kelionė traukiniu

Keliaukite XVII a. maršrutu aristokratiškais keliais nuo Anglijos iki Italijos su 22 dienų trukmės InterRail Pass bilietu.

LONDON – CANTEBURY – DOVER – CALAIS – PARIS – ARGENTEUIL – VERNON – PARIS – GENEVA – LAUSANNE – BOLOGNA – FAENZA – FIRENZE – PISA – ROME – TIVOLI – NEAPOLI – PAESTUM – BOLOGNA – VENINE – PADUA – VICENZA

Vėlyvame XVI a. jaunas pasiturintis anglas leidosi į kelių mėnesių kelionę aplink Europą, siekdamas praplėsti savo žinias ir klasikinį išsilavinimą bei padėti jam galutinį tašką. Tokiai kelionei gimė atskiras apibrėžimas – „didžioji kelionė“. Ji tapo beveik privalomu dalyku, norint tapti tikru džentelmenu.

Šiandien su InterRail Pass bilietu galima leistis į kelionę pėdomis tų, kurie sugalvojo naują kelionės terminą vardan asmeninio malonumo ir tobulėjimo. Dabar galima mėgautis tomis pačiomis kultūrinėmis patirtimis, bet patogesniu būdu, fiksuoti akimirkas moderniomis technologijomis (mobiliuoju telefonu, fotoaparatu ar kt.), o ne akvarele.

„Didžioji kelionė“ prasideda Anglijoje

„Didžioji kelionė“ prasideda Didžiosios Britanijos širdyje – Londone (London), o baigiasi Italijoje. Aplankykite Londone vieną lankomiausių vietų – Britų muziejų. Šis vizitas padės suvokti anglų visuomenę ir kultūrines užuominas „didžiosios kelionės“ populiarumo aukštybėse. Muziejaus salės paskirstytos pagal atskiras temas: „Graikų ir romėnų gyvenimas“, „Etruskų gyvenimas“, „Graikai Italijoje“ ir kt. Nepraleiskite salės, skirtos XVIII-XIX a. Europai, kurios eksponatai padės suprasti tų laikų aukštuomenės įpročius, skonį ir gyvenimo būdą. Viktorijos ir Alberto muziejuje galima pamatyti daugybę „didžiųjų kelionių“ fragmentų – vaizdingų pastatų ar kraštovaizdžių paveikslėlių, kurie buvo populiarūs suvenyrai keliautojų tarpe. Piranesio paveikslėliai ypatingai prisidėjo prie romantizuoto senovės Italijos įvaizdžio. Londone rasite ir daugiau nemokamai lankytų vietų.

Kanterburis (Cantenbury) (dabar vos tik 1 val. kelio traukiniu iš Londono) dažniausiai buvo pirmas keliautojų sustojimas „didžiosios kelionės“ metu. Kanterburio arkivyskupo Šv. Tomo šventovė buvo viena iš pačių svarbiausių lankytinų vietų. Iš čia traukiniu galima nuvykti į Doverį (~ 1 val. kelio) ir keltu persikelti į Kalę (Calais) šiaurės rytų Prancūzijoje. Jei reikia iššūkių, galima keliauti taip, kaip žmonės keliavo ankstyvaisiais amžiais – pėsčiomis iki Doverio (Dover). Maždaug 42 km vaizdingo kelio garantuota – North Downs keliu iš Kanterburio iki žymiųjų Anglijos krantų baltųjų uolų.

Sveiki atvykę į žemyną. Prancūzija

Iš Doverio kas valandą kursuoja keltai į Kalę. Kelionė trunka šiek tiek daugiau nei valandą. Tačiau ji neprailgsta žvelgiant atgal į baltus ir uolėtus Anglijos krantus, siekiančius net 106 m aukštį – vaizdas užburiantis. Iš Kalės traukiniu galima nuvykti į Paryžių (Paris) vos per 1,5 val.

Paryžius buvo vienas pagrindinių kultūros centrų. Tuomet labiausiai paplitusi kalba buvo prancūzų, ne anglų, tad šis miestas buvo kaip privaloma stotelė „didžiosios kelionės“ metu. Paryžiuje anuomet keliautojai dalyvaudavo įvairiuose renginiuose, dažniausiai koncertuose, vakarienėse, pobūviuose su svarbiais asmenimis. Tačiau neaplenkdavo ir muziejų, kavinių, privačių galerijų. Šiandien keliautojai gali patirti tą pačią turtingą, kultūrinę atmosferą kartu su visais kontrastais bei aplankyti daugybę lankomų objektų tiek mokamai, tiek nemokamai. Be abejonės, būtina apsilankyti Luvre. Tai labiausiai lankomas muziejus pasaulyje. Jo kolekcija apima nuo Egipto senųjų laikų iki XIX a. darbų. Musee d‘Orsay muziejus įkurtas pastate, pertvarkytame iš buvusios traukinių stoties. Jame eksponuojami garsiausi pasaulyje impresionizmo ir postimpresionizmo šedevrai. Musee Marmottan yra žavus privačių meno kolekcijų pavyzdys. Čia galima rasti „Soleil Levant“, Moneto ir kitų šedevrų, kurie davė impresionizmo judėjimui vardą.

Visi pagrindiniai lankomi objektai iš Paryžiaus lengvai pasiekiami traukiniu: Versalio rūmai su garsiaisiais sodais (tik 30 min. kelio), Fonteblo (Fontainebleau) pilis su vaizdingais miškais ir kt. Impresionizmo gerbėjai neturėtų praleisti kelionės į Aržantėjų (Argenteuil), kuris įamžintas Manet, Monet, Sisley, Cailebotte ir kitų kūrėjų darbuose. Šį miestą galima pasiekti traukiniu per 10 min. Monet gerbėjai turėtų aplankyti ir Giverny miestą (vykti traukiniu į Vernoną (Vernon) ir tęsti kelionę autobusu arba išsinuomojus dviratį), kuriame Monetas praleido keletą metų ir sukūrė daugelį savo žymių vandens lelijų paveikslų. Jo gerai išsilaikiusiame name su sodu dabar yra muziejus.

Pro Šveicarijos kalnus

Iš Paryžiaus „didžiosios kelionės“ maršrutas dažniausiai vedė į Šveicariją, sustojant Ženevoje (Geneva) ar Lozanoje (Lausanne) (3 ar 4 val. kelio traukiniu). XIX a. šie miestai prie ežerų buvo pagrindiniai Europos keliautojų tikslai, kviečiantys į žavius viešbučius ir kurortus. Gražiosios epochos paveldas vis dar matomas, ypač „Grand Hotel“ pastatų stiliuje ir prabangoje. Lozanos rūmų viešbutis yra tipinis pavyzdys. Ten išpopuliarėjo alpinizmas, įkvėptas XIX a. romantizmo troškimo grįžti atgal į gamtą. Ne be reikalo Šveicarijoje yra tiek daug vaizdingų maršrutų keliaujant traukiniu.

Klasikinė Italija

Iš Šveicarijos „didžioji kelionė“ tęsėsi į Italiją. Dažniausiai pirmasis sustojimas buvo Florencijoje (Firenze). Greitieji traukiniai iš Milano į Florenciją nuveža per mažiau nei 3 val. Bet galima rinktis ir lėtesnę kelionę, artimesnę „didžiajai kelionei“, kertant Apeninų kalnų grandinę, ir važiuoti iki Florencijos regioniniais traukiniais, persėdant ir/ar stabtelint Bolonijoje (Bologna) ir Faencoje (Faenza). Regioniniai traukiniai važiuoja lėčiau, tačiau ši geležinkelių linija, dar vadinama Faentina, yra vienas vaizdingiausių geležinkelių visoje Italijoje.

Florencija yra vienas iš meno istorijos brangakmenių, turintis vieną turtingiausių kolekcijų pasaulyje. Senais laikais Florencijos muziejuose lankytis galėjo tik menininkai, kilmingieji ir turtingieji. Šiandien juose dažniausiai pilna turistų, todėl geriausia rezervuoti bilietus, jei norite išvengti ilgų eilių. Tiesiog privaloma pamatyti ekspozicijas Uffizi galerijoje, kuriose galima rasti skulptūras ir paveikslus nuo Viduramžių iki Renesanso, Museo dell‘Accademia, kur galėsite pamatyti Mikelandželo Dovydą, ir Museo del Bargello su Donatello ir Raffaello šedevrais. Daugybė istorinių lobių slypi ir Florencijos bažnyčiose, soduose ir aikštėse. Verta peržengti Senąjį tiltą (Ponte Vecchio) ir pasivaikščioti pietine Arno upės pakrante, dar vadinama Oltrarno, grožėtis įspūdingomis šio miesto sienomis, San Niccolo bažnyčia, įkopti į Mikelandželo aikštelę (Piazzale Michelangelo) ir pamatyti puikią viso miesto panoramą. Iš čia lengvai pasiekiama San Miniato al Monte viduramžių bažnyčia. Oltrarno rajone galima paklajoti po gražiuosius Boboli sodus, didelį parką, pilną skulptūrų, fontanų ir romėnų palikimo. Prie pagrindinio parko įėjimo yra Pitti rūmai (Palazzo Pitti), kuriame įkurtas Šiuolaikinio meno muziejus (Museo di Arte Moderna). Čia galima pasigrožėti XVII iki XIX a. italų šedevrais.

Išvykus iš Florencijos už 55 min. kelio traukiniu galima aplankyti kitą vietą, kuri buvo populiari „didžiosios kelionės“ metu – Piza (Pisa) ir jos Katedros aikštė (Piazza del Miracoli), didelis ir įspūdingas Duomo katedros kompleksas ir miesto orientyras – žymusis pasviręs bokštas.

Toliau keliaujame į Romą. Iš Florencijos greituoju traukiniu Italijos sostinę galima pasiekti vos per 1,5 val. Jei važiuosite iš Pizos, kelionė regioniniais traukiniais bus beveik dvigubai ilgesnė. Tačiau jei turite daugiau laiko, patartina ir iš Florencijos keliauti regioniniais traukiniais.

Taip atrasite vaizdingąją Toskaną, kurios peizažai traukė daugelį „didžiosios kelionės“ sekėjų. Kviečių laukai, alyvmedžiai, vynuogynai, fermos, kiparisai – vaizdai pro traukinio langą keičia vienas kitą. Išlipus Poggibonsi miestelyje rekomenduojame sėsti į autobusą ir nuvažiuoti į magišką San Gimignano – vieną iš labiausiai nepaliestų viduramžių miestų Italijoje, su aukštais akmeniniais bokštais, kylančiais į dangų. Stabtelėkite viduramžiškame raudonų plytų mieste Sienoje – ji to verta. Kiekvieną vasarą pagrindinėje aikštėje čia vyksta Palio – senovinės ir spalvotos žirgų lenktynės. Iš Sienos vaizdingas maršrutas veda į Montepulciano. Tai vartai į gražųjį Val d‘Orcia slėnį su kalvomis ir kiparisais. Toskana ragina atsiduoti ir gastronomijos malonumams – regionas garsėja savo puikiais vynais ir autentišku maistu.

Nerkite į istorijos gelmes

Senovės Romos istorija ir palikimas lėmė, kad Roma buvo pagrindinis „didžiosios kelionės“ taškas. Judri, triukšminga Italijos sostinė šiandien visiškai kitokia negu ta, kuri pasitikdavo svečius prieš porą šimtų metų. Bet ryškiausi „amžinojo miesto“ akcentai vis dar čia. Visi muziejai, kolekcijos šiandien lengviau prieinami nei seniau. Beje, daugelis vietų lankomos nemokamai. Patys populiariausi „didžiosios kelionės“ miestų vaizdai buvo užfiksuoti nuo daugelio kalvų (Gianicolo, Monte Mario), nuo terasų ant Pincio kalvos, iš kur atsiveria puiki panorama į barokinę Popollo aikštę (Piazza del Popollo). Daug senovės palikimo yra Appia Antica parke, kuris driekiasi palei senovinį Appian kelią. Dabar Roma atrodo visai kitaip nei seniau, kai daug kur plytėjo žali, pušimis apaugę laukai, juose avis ganė piemenys, driekėsi veikiantys akvedukai.

Toliau keliaukite į Tivolį (Tivoli) (1 val. kelio traukiniu nuo Romos) ir aplankykite Villa Adriana griuvėsius. Šiame komplekse kadaise gyveno Romos imperatorius Adrianas. Tai vienas mėgiamiausių Piranesio objektų, matomas jo darbuose. Tuo pačiu apžiūrėkite nepaprastus Renesanso laikų sodus aplink Villa d‘Este.

Baigiant viešnagę Romoje būtina apsilankyti Šventajame Soste (Sancta Sede), apžiūrėti brangias skulptūras ir paveikslus Vatikano muziejuose (užsirezervuokite bilietus iš anksto, kad išvengtumėte ilgų eilių), pasigrožėti nepaprasta šv. Petro bazilika bei aikšte. Apsilankius čia sekmadienio rytą, kai Popiežiaus kalbą seka malda, tampa akivaizdu, kaip tai svarbu krikščionių gyvenime ir šiomis dienomis.

Neapolis (Napoli) iš Romos pasiekiamas vos per 80 min. greituoju traukiniu. Čia geriausias maistas Italijoje (ypač pica ir sfogliatelle pyragaičiai)! Tačiau ne tik virtuvė, bet ir senasis palikimas traukė daugybę bebaimių keliautojų į šį žaviai chaotišką miestą. Šalia Neapolio yra vienos įspūdingiausių archeologinių vietovių pasaulyje – senovės romėnų miestai Herkulaniumas ir Pompėja, kurie buvo palaidoti pelenuose po Vezuvijaus ugnikalnio išsiveržimo 79 m. po Kr. Šios vietos pasiekiamos Circumvesuviana priemiestiniu traukiniu tik per 15–35 min. Dabar čia galima pamatyti daug daugiau, nei matė senųjų laikų keliautojai, išvykę į „didžiąją kelionę“, ir galėję tik įsivaizduoti, kas slypi po storu pelenų sluoksniu. Šių laikų archeologų kasinėjimai atvėrė po ugnikalnio pelenais puikiai išsilaikiusius pastatus, mozaikas, kelius, paveikslus ir freskas.

Kadaise buvęs svarbus graikų-romėnų miestas Paestum (80 min. kelio traukiniu iš Neapolio) taip pat buvo populiarus keliavimo taškas dėl trijų šventyklų, kurios stovi iki šių dienų. Gėtė rašė apie tai, kaip jis čia viešėjo. Nuo tada atrastas nekropolis su unikaliais, išpaišytais kapais – nepraleiskite Diverio kapo.

Grįžtant atgal namo „didžiosios kelionės“ sekėjai sukdavo vėl link šiaurės ir dažnai sustodavo Bolonijoje (Bologna) dėl viduramžiškų vietovių ir senojo universiteto (seniausio pasaulyje!), Venecijoje (Venice), ypač jei tuo metu vykdavo karnavalas, ir Padujoje (Padua). Čia galima grožėtis Giotto‘s Scrovegni koplyčia, aplankyti Palladio‘s vilas. Vičenza (Vicenza) mieste (50 km nuo Venecijos) galima rasti neoklasikos architektūros šedevrų.

Toliau tęsiant kelionę namo galimi sustojimai Vienoje, Drezdene, Berlyne, Kiolne ir, galų gale, Olandijoje.

Gintarė :