X

Atidėtas arba atšauktas skrydis. Ką daryti? Kokios mano teisės?

Ruošiatės kelionei? O gal jau teko skrydžių tvarkaraštyje oro uoste išvysti užrašus „Canceled“ (liet.k. atšauktas) arba „Delayed“ (liet.k. atidėtas) šalia savo reiso? Jums pravartu susipažinti su savo, kaip keleivio, teisėmis tam, kad iškilus nenumatytiems nesklandumams žinotumėte, kaip elgtis ir kokios paslaugos iš oro bendrovių jums priklauso.

Kai skrydis atšauktas ar atidėtas ilgiau nei 5 valandoms arba aviakompanija atsisako jus vežti, galite prašyti grąžinti pinigus už nepanaudotą bilietą ar jo segmentus arba teirautis kito jums tinkančio skrydžio į galutinę kelionės paskirties vietą greičiausiu laiku. Jūs turite teisę į rūpinimąsi (maistas, gėrimai, ryšio paslaugos ir nakvynė, jei būtina), kuri suteikiama priklausomai nuo skrydžio trukmės ir atidėjimo laiko.
Jei pasirenkate pinigų grąžinimą už skrydžio bilietą, oro vežėjas nėra įpareigotas jums teikti teisę į rūpinimąsi ar siūlyti kitą maršrutą.

Kai galutinę paskirties vietą pasiekėte 3 ar daugiau valandų vėliau nei numatytas atvykimo laikas, iš oro transporto bendrovės galite reikalauti nustatyto dydžio kompensacijos, nebent šį atidėjimą / vėlavimą lėmė ypatingos aplinkybės, kurių oro transporto vežėjas negali realiai kontroliuoti (oro sąlygos, streikas ir pan.).

Kai aviakompanija atsisako vežti

Atsisakymas vežti – tai atsisakymas priimti skristi keleivį, nors jis atvyko registruotis skrydžiui nustatyta tvarka  ir laiku (t.y., turi patvirtintą rezervavimą skrydžiui ir atvyko registruotis oro vežėjo, turizmo kelionių organizatoriaus arba įgaliotojo atstovo iš anksto raštu (įskaitant elektroninėmis priemonėmis) nurodyta tvarka ir laiku, arba, jei laikas nenurodytas, ne vėliau kaip likus 45 minutėms iki paskelbto išvykimo laiko.
Jei skrydį vykdanti aviakompanija atsisako jus vežti nesant jūsų sutikimui, aviakompanija nedelsdama turi išmokėti atitinkamą piniginę kompensaciją:
•    250 EUR, jei skrydžio atstumas yra iki 1500 km;
•    400 EUR, skrendant ilgesnius atstumus nei 1500 km Europos Sąjungos (ES) viduje ir skrendant kitur, jei skrydžio atstumas yra nuo 1500 iki 3500 km;
•    600 EUR didesnių atstumų atvejais.
Aviakompanija turi suteikti jums galimybę pasirinkti vieną iš šių variantų:
•    per 7 dienas atgauti visą už bilietą jį perkant sumokėtą kainą, įskaitant nemokamą skrydį į pirmąją išvykimo vietą;
•    kaip galima greitesnį nukreipimą kitu maršrutu į galutinę atvykimo vietą panašiomis kelionės sąlygomis;
•    perrašyti bilietą vėlesniam skrydžiui panašiomis sąlygomis.
Jei atsisakius vežti yra pasiūloma keliauti kitu maršrutu ir jums reikia laukti, aviakompanija turi nemokamai pasiūlyti maitinimą, gaiviuosius gėrimus, nakvynę viešbutyje, kai būtina pasilikti vieną ar daugiau naktų, transportą iš oro uosto į apgyvendinimo vietą ir atgal, du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti fakso pranešimus arba elektroninius laiškus.

Kai skrydis atidedamas

•    daugiau nei 2 val. – skrendant 1500 km ar mažesniu atstumu;
•    daugiau nei 3 val. – skrendant ilgesnius atstumus nei 1500 km ES viduje ir skrendant kitur, jei skrydžio atstumas yra nuo 1500 iki 3500 km;
•    daugiau nei 4 val. – visais kitais skrydžių atvejais.
Jums aviakompanija turi nemokamai pasiūlyti maitinimą, gėrimus, viešbutį, transportą, ryšio paslaugas. Tačiau jei jums tenka laukti skrydžio ilgiau nei 5 val., turite teisę per 7 dienas atgauti visą už bilietą jį perkant sumokėtą kainą (įskaitant nemokamą skrydį į pirmąją išvykimo vietą, jei tinka).

Kai skrydis atšaukiamas

Kai skrydis atšaukiamas dėl blogų oro sąlygų, jūs turite teisę:
•    gauti informaciją iš oro vežėjo, pvz., apie savo, kaip keleivio, teises, apie situacijos permainas, skrydžio atidėjimą ar atšaukimą;
•    būti aprūpintas gėrimais, maistu, atsižvelgiant į laukimo laiką, prireikus ir nakvyne;
•    atgauti visą už bilietą sumokėtą sumą ar alternatyvią kelionę į kelionės tikslą.

Kompensacijos

Panaikinto / atidėto / pavėlavusio skrydžio keleiviai gali gauti nustatyto 125–600 EUR dydžio kompensaciją.
Jei jūs skraidinamas žemesne klase nei ta, už kurią buvo sumokėta, jums turi per 7 dienas sugrąžinti 30, 50 arba 75 % bilieto kainos, priklausomai nuo nukeliauto atstumo.
Atšaukus skrydžius piniginių kompensacijų aviakompanija neturi išmokėti tokiu atveju, jei apie skrydžio atšaukimą aviakompanija jus informuoja ne vėliau kaip prieš 2 savaites ar pasiūlo jums tinkantį alternatyvų skrydį.
Išimtinėmis aplinkybėmis, pavyzdžiui, nenugalimos jėgos aplinkybės, keleiviai neturi teisės į papildomą kompensaciją.
Teisę gauti kompensaciją ir pagalbą pagal ES Reglamentą Nr. 261/2004, nustatantį bendras kompensavimo ir pagalbos keleiviams taisykles atsisakymo vežti ir skrydžių atšaukimo arba atidėjimo ilgam laikui atveju, turite tik tuo atveju, jeigu jūs laiku užsiregistravote į bet kurį reisą iš ES teritorijoje esančio oro uosto arba iš oro uosto ne ES teritorijoje į ES oro uostą, kai skrydį vykdo ES aviakompanija (įskaitant užsakomuosius reisus).

Pretenzijos ir terminai

Jei oro vežėjas nesuteikia jums priklausančių teisių, saugokite čekius ir vėliau pateikite juos kartu su pretenzija. Pretenziją pateikite į nacionalinę priežiūros instituciją ES (taip pat Islandijoje, Šveicarijoje ir Norvegijoje) pagal įvykio vietą. Jei įvykio vieta yra už ES, tačiau vežėjas yra ES bendrovė, keleivis skundą gali pateikti pirmame arba paskutiniame kelionės taške ES.
Nacionalinių priežiūros institucijų sąrašą rasite čia.

Pagal ES Reglamentą Nr. 261/2004, jūsų teisės galioja visuose ES aviakompanijų skrydžiuose, taip pat ir vykstant pigių skrydžių oro linijomis arba įsigijus organizuotą turistinę kelionę užsakomaisiais reisais.

Atminkite, kad kiekviena oro susisiekimo bendrovė iš ne ES šalių turi savo politiką, kaip elgtis skrydžio atidėjimo/atšaukimo ar atsisakymo vežti keleivius metu. Nėra numatyto vieno federalinio reikalavimo.

Gintarė :